Druhé oficiální album skupiny Hm... se
dostalo k posluchačům po čtyřleté
mezeře vyplněné občasným koncertováním.
Když k tomu přičteme fakt,
že skupina v čele se dvěma vůdčími
hudebníky Markem Doubravou a Viktorem
Ekrtem existuje již zhruba deset
let, zjevné je přinejmenším to, že
pudu soustavně zahlcovat své posluchače
je zcela prosta a spokojuje se
spíš s živým kontaktem s obecenstvem.
Ten jistě působí i na definitivní
podobu písní, které se objeví na
studiové nahrávce.
Dle explikace tvůrců byla ústředním
tématem prvního alba (...to by mohlo
být zajímavé) láska, ústředním tématem
druhého alba (Oběd) je jídlo. Spíš
se však zdá, že skupina tradičně pokračuje
v dvojí linii textového podkladu:
zhudebňuje jednak víceméně čítankové
verše ,klasiků‘, jednak básně
svého dvorního textaře Petra Kotouše.
Obojí s sebou nese náboj a tématiku
sourodou nad rámec naznačovaných
dílčích pojmenování, jinými slovy:
i na druhém albu je lásky dost
a celková škála skupiny Hm..., přítomná
tam i tu, obsahuje jistě i jiné tematické
barvy. Jsou jimi například sen,
tajemství, dětství, něha, ale také smrt;
vše je podáno jemně, občas hravě
i teskněji, s nádechem romantické
melancholie, jež se však téměř vždy
nakonec obrátí v úsměv, neboť všudypřítomným
prvkem výraziva Hm... je
lehkost a nadsázka. V přístupu k čítankovým
zdrojům (na předchozím albu
například Sova, Šrámek či Seifert,
na druhém Wolker, nově i Rimbaud
a Apollinaire) vládne nedílná směs
úcty s ironií, ironie zde však nikdy neznamená
vulgaritu, spíš v nové stylizaci
rozptyluje případný původní patos,
přičemž obsahové vyznění stále
zachovává.
Doubrava i Ekrt jsou všestrannými
hudebníky, jejichž tvůrčí kořeny se podle
vlastního vyjádření klubou až někde
v blízkosti táborákových popěvků,
postupují v souladu s věkem skrze
neodmyslitelné vlivy bigbeatu či jeho
současných mutací a konečně ústí ve
vlastní představu písňovosti. Jejich
hudební jazyk vedou barvité melodie
v sympatickém, vždy nápaditém harmonickém
prostředí, v celkově vyvážené
stavbě nechybí dobrodružné
proměny či vyložené libůstky, jako třeba
když flétnista Filip Nebřenský
sem tam nenápadně vloží do svého
partu obdobně ,čítankovou‘ citaci
Gershwina či Bizeta. Půvaby této poetiky
v kombinaci s popsanými textovými
východisky jsou na poslech
zjevné, stejně jako je ihned patrné, jak
hladce vycházejí z přirozeného cítění
svých autorů bez jakékoli účelovosti
či vynucených křečí.
V tomhle všem je Oběd zkrátka rozšířením
písňového cyklu, započatého
svým předchůdcem. V novém pomyslném
celku dochází k dalším drobným
vazbám, neboť čerstvý materiál
se beze ztrát tmelí se starým. Celkový
tón alba lze snad přece jen oproti
předchozímu poněkud odstínit coby
folkovější, významněji tu zaznívají Ekrtovy
housle, bicí Tomáše Rejholce
se až na úsečné výjimky drží tlumenějšího
výraziva s charakteristickým
užitím metliček. Příznivci odšlápnutých
songů rockovějšího ražení si zde
již tolik na své nepřijdou, neboť hybné
a bujaré pecky, jako byla Píseň
o přátelství či Kdo vám tak zcuchal
tmavé vlasy z ...to by mohlo být zajímavé,
na Obědu nenajdou. Nejblíže by
mohla stát Balada
o očích topičových,
která
však nemá tak
jednoznačně
rozverný náboj
(pochopitelně
vzhledem k tematice,
jež, jak
už bylo naznačeno,
i přes odlehčenost
a antibaladické
tempo zůstává
zachována), recesistická
Babička
zas s očividným
gustem
nepřesáhne garážové
čtyři
akordy, čímž je
jednoznačná až
příliš. Jinak se
však i tentokrát
dočkáme jiskřivých čísel,
v nichž se od
prvních tónů
odhalí sugestivní
a vábivá
hudební scenérie, svět skladby, do
nějž je tak snadné se ponořit, ať už ve
stylové Čtveračce v rytmu cha–cha,
nebo v mámivě zastřené O čem ví
tesknota s fosforeskujícím rejstříkem
elektrických varhan, či naopak slunné
a vzdušné titulní písni Oběd (na text
Guillauma Apollinaira). Komornější
poloha je uplatněna v písních Bossa,
Ukolébavka (jež je po Ukolíbafce
předchozího alba další do sbírky),
v rozšafné halekačce Dívka co se ráda
koupe, či v ryze vokální Můj sen.
Byla už zde řeč o jemné a hravé (tedy
dohromady zdravé) ironii hudebního
pojetí textů. Jako by však autoři
z nějakého důvodu cítili potřebu demonstrovat
svůj odstup i od samotného
tvaru a principu studiového alba,
a to v mnohem doslovnější rovině.
Mnohé z písní jsou bu někde uvnitř
nebo těsně po krajích opatřeny pracovními
momenty z natáčení, když se
v postranní kulise ozývají hlasy dohadujících
se hudebníků nebo jen ruch
jejich přípravy k akci. Nejpozoruhodněji
– či nejdiskutabilněji – to působí
v případě Čtveračky, která je tímto zcizením
na principu ,ponechání chyby‘
dokonce připravena o závěrečný verš,
vyskytující se přitom nejen v bookletu,
ale i v interpretaci při živých produkcích.
Taková míra ,sebediverzantství‘ je
pro Hm... něčím novým a mohla by
snad dokládat otevřenost autorů vůči
vlivům, které je momentálně obklopují
– tak jako minulému albu tvořily velmi
charakteristickou výrazovou notu beat
boxy Ondřeje Anděry. Nevšední prvek
byl však začleněn dovnitř skladeb tak
organicky, že se i ve své zdánlivé kontrastnosti
stal jejich neodmyslitelnou
součástí.
Nynější diverze nahlodává odjinud
a navíc se zdá ještě pokračovat v zařazení
zcela se vymykající ,punkové‘
písně Babička, která je v podstatě výsměchem
kultivované hudební mluvě
se všemi jejími znaky zmiňovanými výš.
Spolu s ostentativní výpůjčkou recitace
Alfréda Strejčka na konci úvodního
čísla U studánky naznačuje směr,
jímž by byla škoda se do budoucna
ubírat. Tímto směrem se totiž rýsuje
hranice, za níž se hravost mění v samoúčel,
tedy v něco z podstaty mechanického.
Vypalovačka typu Babičky má samozřejmě
okamžitý účinek, což je
mnohem patrnější při živé produkci,
kde je navíc možno uplatnit ,pódiovou
show‘. K stejně tak zaručenému ohlasu
na koncertě musí dojít i ve chvíli,
kdy Filip Nebřenský během písně Buď
můj salám spolu se zpěvem verše „ať
ani koně neumírají bezdůvodně“ vytasí
ceduli s nápisem „GO VEGAN GO“.
Avšak přímočarost těchto asociací zacílených
na okamžitý efekt je už příliš
laciná a připomíná spíš styl průměrných
studentských besídek. Má-li znamenat
znamenat
tendenci, jíž Hm... jaksi v menším,
klubovém měřítku ,vycházejí popularitě
vstříc‘, pak je nutné upozornit
na nebezpečí závažných ztrát, alespoň
potud, pokud si skupina touží zachovat
typickou svěžest svého ducha, a nikoli
jen její imitaci.
Neboť kvalitou dvojice Doubrava –
Ekrt, jež tvoří autorskou páteř Hm...
(a k nimž zejména na tomto albu dlužno
připočíst i jméno textaře Petra Kotouše)
je právě svěží, původní poetická
poetická
esence bez spekulativních doplňků.
Tu je jistě možné experimentálně
rozšiřovat či kořenit, nemělo by však
dojít k znečištění. I nové album Oběd
jasně potvrzuje, jak vysoký a stálý je
potenciál skupiny, takže se její členové
nemusejí bát spoléhat výhradně na
něj.
Bohdan Karásek
UNI, březen/2005