Album ŽENSKÝ SMUTEK je příspěvek vokalistky Edity Adlerové a klávesisty Mirka Vodrážky k hledání
femininity pomocí autentického ženského hudebního vyjádření. O objevení sama sebe a opravdové
vyjádření jistě usiluje každá tvůrčí hudebnice, z našich připomeňme Idu Kellarovou, Dášu
Voňkovou, Ivu Bittovou a Marku Míkovou (pro kterou je právě "ženský smutek" téma nejčastější);
ze světa je to například Joan La Barbara, Meredith Monk, Diamanda Galás či u nás známá
performerka Laurie Amat. Můžeme připomenout také jinou operní pěvkyni, Ninu Hagen, která opustila
klasické síně a našla své srdce v rockové hudbě. Předpokládám, že to bude především rockové
publikum, které přitáhnou syntezátory a samply Psychochaosu. Příspěvek Psychochaosu je kromě
elektroniky specifický především ve své cílenosti. Ani album Hectora Zazoua SONGS FROM THE COLD
SEAS, snažící se v průsečíku silných ženských hlasů nalézt onen hledaný abstraktní, není
koncipováno tak záměrně jako ŽENSKÝ SMUTEK. Zde se však nabízí otázka, jak vůbec mohlo v našem
protifeministickém prostředí dojít k tak radikálnímu činu (zatím ještě nikdo své album za
feministické neprohlásil), k překvapivému spojení všeobecně obdivované operní divy s oním
podivným pavoukem českého feminismu.
Mezzosopranistku Editu Adlerovou (1971) oslovil psychochaotik M.V. v době jejího působení v opeře
La Serra. Klasicky vzdělanou pěvkyni nejdřív kazetou svých nahrávek vyděsil. Nicméně ji jeho
kompozice zaujaly natolik, že ze zvědavosti zahájila spolupráci, která se po úvodním období, kdy
dvojice musela překonat řadu terminologických problémů, rozvinula do nevšední komunikace.Ta
vznikala mimo jiné také na základě dlouhých debat o feminismu.
Mirek Vodrážka (1954), který se na albu představuje jako "Mirka Vodrážková hudební tkaní a
výšivky", je známý z působení v časopise Vokno. Později publikoval, často na feministická témata,
v různých periodikách a vystupoval v televizi a filmech. V roce 1997 vydal knihu Chaokracie.
Jeho hudební styl, který on sám kdysi nazval emocionalismem či šíleně vážnou hudbou a jehož
tvůrčí proces popsal jako komponování kladivem, ve svém výsledku osciluje mezi demolicí hůře
postavených pián a jemnými barevnými zvukovými konstrukcemi, vyzdobenými ptačími hlasy.
Demosnímek alba ležel bez povšimnutí přes rok v Unijjazu (toto je omyl autorky článku,pozn.
vydavatele) až se ho nakonec ujal Zdeněk Krejčí, založil label, který pojmenoval po svém
šedém papouškovi g.parrot a dílo vydal. Název ŽENSKÝ SMUTEK z feministického hlediska ideálně
vyjadřuje tragédii ženského osudu osobního i dějinného. Autor sám jej chápe takto:"Tento
smutek je smutkem jednak z poznání patriarchátu a jednak z určité ztráty, nevinnosti, kterou
s sebou poznání nese.Ženský smutek je výrazem pro stav dospělosti poznání."
Většina skladeb je bez textu. Výjimku tvoří několik písní, které však patří k tomu nejlepšímu
z alba, jako např. Polibek hadích kyselin, pro který se Psychochaos uchýlil k Sylvii
Plath (životní příběh americké básnířky bývá vyprávěn děvčatům na odstrašenou - když se
rozhodnete psát, zaplatíte za to životem) a jehož závěrečný hrdinský chorál jako by pocházel
z repertoáru Už jsme doma. Hlouběji do dějin míří překvapivá Ave Maria a ještě dál
pátrá závěrečná Motlidba abatyše Kunhuty. Ostatní skladby poskytují svou abstraktností
Editě Adlerové volné pole k rozehrání všech aspektů jejího hledání.
Obal s fotografiemi Kamila Vargy bohužel nenabízí ani texty písní, které jsou v operním provedení
nesrozumitelné, ani bližší informace o albu. Na přiloženém letáku jsou pouze okomentovány
jednotlivé písně a je vysvětleno, že se jedná o první část feministického triptichu, jehož
součástí při živých vystoupeních je také tanečnice Antonie Svobodová. Tím snad zůstává zachována
jistá mlhavost, která ale není na místě, pokud autoři mají něco konkrétního na srdci, tak jak to
tvrdí.
Problematika hledání ženského hlasu je téma aktuální a přináší mnoho úvah, ke kterým by stálo
zato svolat konferenci. První otázka je zde nabíledni: samozřejmě že i muž má legitimní právo se
do pátrání zapojit, zmobilizovat ženy přesvědčit je k účasti na svém projektu. Horší je v tomto
případě rétorika novosti a převratnosti. Vždyť ony "výšivky" jsou vyrobeny na zcela
"patriarchálních" nástrojích a navíc se častokrát přidržují pravidelných "fašistických"
rytmických struktur. Spojení s uznávanou zpěvačkou je překvapivé také proto, že zatímco
předchozí projekt Psychochaosu, TOHUWABOHU, propagoval pro-hru, Edita Adlerová je vý-hra.
Pavla Jonsson
Aspekt, 2/1999,str.195