Vodrážkův Ženský smutek je spíše mužským strachem

Psychochaos & Edita Adlerová: Ženský smutek. CD. 52:46. Vydala firma g.parrot

Jak je patrno z nového kompaktu Mirka Vodrážky Ženský smutek, tenhle rockem odchovaný muzikant dokáže bystře vnímat mentální tenze přítomnosti a svým uměleckým projevem rozvibrovat společného jmenovatele v srdcích naslouchajících. Na druhé straně není s to překročit technické limity svého prostředí a je tak zbaven možnosti předávat informace v komplexnosti odpovídající zkušenosti současného světa.
Instrumentální složka Vodrážkovy devítidílné vokálně-instrumentální "suity" je kompletně syntetická: její úskalí netkví ve zvukové vynalézavosti (v té vede autora jeho invence dost daleko), nýbrž ve formotvorných postupech. Budování struktury z několika vrstev, jakkoliv nápaditě diferencovaných, působí brzy vinou převažujícímu principu ostinata (tedy opakování) mechanickým dojmem, který bere hudbě energii. Také výraz, na první poslech efektní, se časem stává konvencí - autorovi se zřejmě zalíbilo v neustále iniciovaném, ale nadále negradovaném crescendu (zesilování), hypnotizující účinek repetitivních frází a la Philip Glass nebo Meredith Monková ovšem jeho hudba postrádá.
Podstatně kreativnější je vokální složka. Edita Adlerová předatavuje nový typ interpretky: s hladsem čistým, pěkně zbarveným a dobře ovládaným, ale tak slabým, že uplatnit se dá pouze za mikrofonem. Pěvecký part je ve většině písní řešen dvojhlasně, přičemž v netextovaných vokálních linkách působí Adlerová přirozeněji. V textovaných frázích (autor si vybral verše Kateriny Sagregové, Sylvie Plathové, abatyše Kunhuty a slova motlidby Ave Maria) zní její přednes místy poiněkud křečovitě.
Samostatnou kapitolou je filozofie díla, navzdory Vodrážkově charakteristice Ženského smutku jako feministického projektu má kompozice s feminismem společné jen to, že jejím autorem je muž, který se považuje za feministu (v Psychochaosu a Mirce Vodrážkovéna obalu jde stále o tutéž osobu). Nevím, jestli se mužský smutek liší od ženského, řekla bych, že ne.Rozhodně ale smutek jako stav duše není specifikem feminity, leda by byla koncipována hloubavým mužem, který skrze ni objektivizuje děsuplná zákoutí vlastního nitra. Že by tedy spíše "mužský strach"?

Wanda Dobrovská,hudební kritička
MF Dnes 21.července 1999